pytania

przedszkole montessori milanówekObawiam się biernej roli dorosłego, ma tylko obserwować i czekać na odpowiedni moment w rozwoju dziecka?

To pytanie dosięga sedna pedagogiki Montessori! Dzieci uczą się same, sobie zawdzięczają zdobycie nowej umiejętności. Rolą dorosłego jest nie przeszkadzać w ich rozwoju. Nauczyciel Montessori działa ale niebezpośrednio. Oznacza to, że przygotowuje otoczenie, salę pod kątem możliwości i zainteresowań dziecka. Obserwując dziecko czasami podsuwa coś nowego, czasami zaprasza do lekcji dziecko, które wymaga delikatnego ukierunkowania. To czy dziecko odpowie zaangażowaniem na proponowane przez nauczyciela działanie zależy od wewnętrznego przygotowania dziecka. W tym sensie nauczyciel jest bierny, nie uczy na siłę.

Czy grupa 25 dzieci, to nie za duża grupa przedszkolaków?

Inaczej niż jesteśmy przyzwyczajeni do systemu tradycyjnej pedagogiki, w pedagogice Montessori im większa liczba dzieci w grupie tym lepiej. Specyfiką grup w przedszkolach Montessori jest to, że są wielorocznikowe. Razem bawią się i tworzą społeczność dzieci od 3-6 lat. Grupę prowadzi dwóch wychowawców, którzy przez główną część dnia są we dwójkę w grupie. Grupa montessoriańska, nie może być za mała, ponieważ dzieci po pierwsze nie mają wystarczającej liczby rówieśników do wyboru swojego przyjaciela, a po drugie w zbyt małej grupie nie stają się samodzielne. Montessori pracowała w grupie ponad 40 dzieci.

żłobek montessori otrębusyCzy dzieci robią co chcą w metodzie Montessori?

To jest tak jak z zasadami ruch drogowego – można pojechać wszędzie, ale trzeba trzymać się przepisów, żeby bezpiecznie dotrzeć do celu. W grupie prowadzonej według pedagogiki Montessori są pewne zasady np. zawsze odkładamy na miejsce przedmioty, które wykorzystywaliśmy do pracy, szanujemy innych i staramy się sobie nawzajem nie przeszkadzać, kiedy coś chcemy od pani, a ona jest zajęta dajemy jej znać że czekamy na jej pomoc, przez położenie ręki na ramieniu…. Dzieci wybierają to czym będą się zajmować. Mają swobodę w wyborze czasu: ile będą się tym zajmować, miejsca: gdzie na podłodze, czy przy stole, z kim: z kolegą czy samodzielnie. Jednocześnie uczymy brania odpowiedzialności za to co robią tzn. przedmioty muszą wrócić po skończeniu pracy na swoje miejsce, gotowe do wzięcia przez kolejne dziecko. Dzieciom dajemy wybór, tam gdzie mogą mieć wpływ na to co będzie się działo. W tym sensie mają więcej wolności niż w tradycyjnej edukacji, gdzie nie wybierają zajęć. Jednocześnie są wprowadzane w życie według zasad, które są niezbędne do wspólnego egzystowania w grupie i społeczeństwie. Więcej w artykule „Wolność i dyscyplina”.

Gdzie jest rozwój kreatywności w pedagogice Montessori, jeśli dzieci mają powtarzać za dorosłym wykonywane czynności?

Na pytanie małego dziecka widzącego grzebień (2,5-4 lata) Co to jest? Co się z tym robi? Chcemy udzielić prawdziwej odpowiedzi- Służy do czesania. Takiej też od nas odpowiedzi oczekuje dziecko. Pomagamy mu dzięki temu poznawać i rozumieć świat, czuć się w nim bezpiecznie. Na poznawanie funkcji grzebienia np. gry na nim przyjdzie czas później, kiedy dziecko będzie swobodnie poruszało się w otaczającym je świecie. Tak samo działamy w pedagogice Montessori. Twórcze jest to, co małe dziecko potrafi zrobić samo, używając tego czego się od nas nauczyło. Na przykład kiedy się coś rozleje, idzie po szmatkę i sprząta, kiedy chce sobie nalać wody do kubka, bierze dzbanuszek z piciem i nalewa sobie samodzielnie do kubka. Kreatywność jest powiązana z myśleniem i działaniem. W starszym wieku mniej więcej od lat 5-ciu, kiedy zaczyna już abstrakcyjnie myśleć pojawiają się dalsze pytania, Co jeszcze można z tym zrobić? Twórczość przybiera wtedy nowe formy. Więcej na temat twórczości i wyobraźni w artykule „Montessoriańskie rozumienie fantazji”.

montessori otrębusyCzy pedagogika Montessori nie kładzie zbyt dużego nacisku na indywidualizm, zaniedbując wychowanie społeczne dzieci?

Indywidualizm pojawia się w pedagogice Montessori w kontekście uczenia się. Każde dziecko ma swoje tempo uczenia się i dlatego nauka nowych umiejętności odbywa się podczas indywidualnych lekcji. Wychowanie dzieci w grupie montessoriańskiej charakteryzuje się też tym, że jest to grupa wielowiekowa. Na porządku dziennym są sytuacje, w których trzeba pomóc młodszemu koledze, czy na przykład podczas czasu na relaks, wykorzystać swoją umiejętności i poczytać grupie dzieci książkę. W wielowiekowej grupie dzieci uczą się wrażliwości na potrzeby innych i wspólnie rozwiązywać problemy. Wychowanie społeczne dzieci na co dzień odbywa się choćby we wspólnym dbaniu o salę i poprzez naukę pokojowego rozstrzygania konfliktów między dziećmi. Bardzo ważnym elementem w budowaniu społeczności dzieci w grupie są wspólne ćwiczenia ciszy, które integrują i uczą współdziałania.

Jak wygląda przejście dziecka z montessoriańskiego przedszkola do zwykłego systemu edukacji w szkole?

Moje doświadczenia są pozytywne. Oczywiście, że zawsze zmiana, nowe miejsce i nowe oczekiwania nie są łatwe dla dziecka. Dzieci po montessoriańskich przedszkolach nie mają problemów z odnalezieniem się w systemie tradycyjnym. Jak pojawiają się problemy, to są jednostkowe, ponieważ każde dziecko jest inne i ma różny stopień adaptacji do nowych warunków. Zasadniczo jednak po czasie adaptacji dzieci uczą się nowych zasad w szkole tak jak i dzieci po tradycyjnych przedszkolach.

Najbliższe szkoły Montessori mieszczą się w Warszawie np. przy ul. Bohaterów Warszawy 1 (Ursus) czy ul. Gruszczyńskiego 12 (Mokotów).


© Przedszkole Montessori Patison | programowanie: 8006.pl